Číslo 2, ročník IX., 2020
Editorial
Reprint
- Vývojové změny a vývojové modely (Josef Švancara)
Odborná sekce
- Metakognitivní dovednosti, jejich konceptualizace a vývoj u populace intelektově nadaných dětí (Šárka Portešová)
Studentská sekce
- Co mě zajímá na chemii a co mi pomáhá v jejím studiu – chemie pohledem motivovaných žáků ZŠ (Petr Toman, Radka High)
Editorial
Vážené čtenářky, vážení čtenáři Světa nadání,
v tomto čísle chceme zejména vzpomenout na pana prof. PhDr. Josefa Švancaru, CSc., předního evropského odborníka v oblasti kognitivní, vývojové a experimentální psychologie. Pan profesor nás opustil dne 11.1.2020, ve věku 96 let. Kromě nesčetných publikací z vývojové, kognitivní, experimentální psychologie byl i aktivním členem řady vědeckých společností, mimo jiné i společnosti STaN (Společnost pro Talent a Nadání), jež je pobočkou evropské společnosti pro mimořádné schopnosti ECHA. Zde působil v letech 1992 – 1997 jako místopředseda. Čtenáři, kteří jej neměli možnost osobně poznat, si jistě vybaví stať, kterou publikoval v našem časopise s názvem Mnohočetný talent v kontextu celoživotního vývoje: konsilience, teorie, modely, generační vztahy (číslo 1, ročník I., 2012). Kromě této studie jsme se však rozhodli připomenout jeho odkaz i reprintem kapitoly, vydaným v knize Diagnostika psychického vývoje (Avicenum, 1974), s názvem Vývojové změny a vývojové modely. Otázka vývojových trendů a formování vývoje je totiž stále aktuální téma, dobře aplikovatelné i na téma vývoje nadání.
Další studií je příspěvek Šárky Portešové s názvem Metakognitivní dovednosti, jejich konceptualizace a vývoj u populace intelektově nadaných dětí. Právě metakognice se stává velmi často a frekventovaně diskutovaným a zkoumaným tématem u populace nadaných žáků a studentů nejrůznějšího věku. V současnosti však neexistují jednoznačné závěry o pokročilosti intelektově nadaných v metakognitivních dovednostech. V příspěvku jsou představeny tři modely, které reflektují vzájemné vztahy mezi nadáním a inteligencí.
Následující příspěvek přináší pohled do praxe. Pilotní studie Petra Tomana a Radky High s názvem Co mě zajímá na chemii a co mi pomáhá v jejím studiu – chemie pohledem motivovaných žáků ZŠ, se věnuje žákům z běžné pražské základní školy, kteří jsou motivováni vzdělávat se v chemii i nad rámec běžné výuky a účastní se soutěže Mladý chemik. Cílem výzkumu je zjistit, co tyto žáky na chemii baví a co jim pomáhá dosáhnout lepších výsledků.
Vážené čtenářky a čtenáři, přejeme Vám hodně sil a zdraví v této zvláštní době, ovlivněné pandemii a těšíme se na Vaše příspěvky do 1.6.2021.
Za redakci,
Šárka Portešová