Číslo 2, ročník V., 2016
Editorial
Okno do zahraničí
- Co ovlivňuje vývoj nadaného dítěte (Ruth Strangová)
Odborná sekce
- Aritmetické postupy v algebraických úlohách používané nadanými žáky na 1. stupni ZŠ (Irena Budínová)
- Pretrvávajúce mýty v segregovanej edukácii nadaných žiakov (Dušan Fábik)
Editorial
Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
dovoluji si Vám představit nové číslo našeho časopisu. Opět v něm otvíráme zcela nová témata.
V minulém čísle jsme díky úvodnímu reprintu zabrousili k zásadnímu příspěvku, který se zabýval vybranými typickými charakteristikami i určitými problémy nadaných dětí. Víme však, že vývoj nadaných dětí (a nejen jich) formují významně i další podmínky, události, životní okolnosti, náhoda i štěstí, ale zejména prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Snad nejzásadnější vliv mají v tomto ohledu rodiče, sourozenci, ale i celé širší rodinné prostředí. Konstruktivní přístup maminek a tatínků k výchově a rozvoji potenciálu svých dětí je významným tvůrcem jejich celoživotního vývoje. Mnozí si jistě často v této souvislosti kladete otázku, podobnou té, kterou si více než před 50 lety v kapitole s názvem Co ovlivňuje vývoj nadaného dítěte? položila i významná americká psycholožka Ruth Strangová, zakladatelka Americké asociace pro nadané děti (American Association for Gifted Children). „Děti potřebují pevné hranice, stejně jako potřebují pocit bezpečí a lásky. Proto se snažíme spíš kultivovat a povzbuzovat než vyvíjet tlak a naléhat,“ odpovídá autorka a poukazuje na další, stále platné myšlenky a skutečnosti. Je to zajímavé, stále aktuální čtení, do kterého vplujete hned na prvních stránkách tohoto čísla.
Následující výzkumná sonda nás zavede do oblasti matematiky. Autorka studie Irena Budínová připravila vhled do procesu řešení matematických úloh. Příspěvek s názvem Aritmetické postupy v algebraických úlohách používané nadanými žáky na 1. stupni ZŠ jistě ocení zejména učitelé nadaných i potenciálně nadaných dětí.
V minulém čísle jsme se více věnovali vzdělávání nadaných žáků a přinesli jsme studii o akceleraci. V tomto čísle otvíráme prostor pro diskusi o dalším, velmi rozšířeném vzdělávacím přístupu, o tzv. segregační variantě vzdělávání nadaných žáků. Autor příspěvku, Dušan Fábik, se ve své přehledové studii s názvem Pretrvávajúce mýty v segregovanej edukácii nadaných žiakov pokouší mapovat ta nejzávažnější chybná východiska, která proti dané formě vzdělávání panují.
Milé čtenářky, milí čtenáři, je docela možné, že máte podobnou, či docela jinou zkušenost, postřeh, závěr výzkumného šetření či poznatek z oblasti výchovy, podpory a vzdělávání nadaných dětí než ty, které jsme doposud publikovali. Byla by proto velká škoda, pokud by se o nich nedozvěděli i ostatní. Těšíme se, že se ozvete.
Uzávěrka dalšího čísla je 30. 6. 2017.
Šárka Portešová
za redakční radu časopisu