Číslo 1, ročník VIII., 2019
Editorial
Okno do zahraničí
- Nadaný (Carl Gustav Jung)
Výzkumná studie
- Identifikace souběhu intelektového nadání a dyslexie z pohledu učitelů (Daniela Němcová)
Studentská přehledová studie
- Nadání a osobnost - přehled a zhodnocení výzkumných poznatků zabývajících se tématem studia osobnosti nadaných žáků (David Macek)
Editorial
Milé čtenářky, milí čtenáři,
dovolujeme si Vám představit nové číslo Světa nadání.
Pro rubriku zahraniční studie se nám podařilo získat reprint textu C.G. Junga (1875-1961), jednoho z největších osobností evropské a světové kultury 20. století. Kapitola s názvem „Nadaný“ jež je součástí autorovy autobiografie nazvané Duše moderního člověka (2008), dává čtenáři příležitost krátce nahlédnout do školních let tohoto mimořádného člověka. Zejména nám ale dává příležitost se společně s ním zamyslet nad otázkami, které si sami tak často klademe: Jak nadané děti poznat? Jak je vzdělávat? Jaké překážky a obtíže tyto děti často čekají? A mnoho dalších.. Mnozí čtenáři, zvláště rodiče a učitelé nadaných dětí budou jistě v textu (poprvé vydaném v Německu v roce 1962), nacházet mnohé, co je stále platné, i když bohužel i často zapomínané či přehlížené. Než se začtete do celé kapitoly, posuďte sami:
Problém nadaného dítěte není vůbec jednoduchý, protože takové dítě nelze poznat jen podle toho, že je dobrým žákem. Bývá tomu totiž leckdy i naopak. Takové dítě může vzbuzovat dokonce nepříznivý dojem zvláštní roztržitostí, mívá hlavu plnou alotrií, je líné, nedbalé, nepozorné, nezpůsobné, svéhlavé a může dokonce budit dojem ospalosti. Na základě pouze vnějšího pozorování lze někdy stěží odlišit nadaného jedince od jedince nenadaného.
Dále přinášíme dva příspěvky. V prvním Vás Daniela Němcová pozve svojí výzkumnou studií k tématu: Identifikace souběhu intelektového nadání a dyslexie z pohledu učitelů. Cílem studie bylo zjistit, zda učitelé základních škol rozpoznají souběh rozumového nadání a dyslexie, na základě předloženého popisu fiktivního žáka. Dalšími cíli bylo zjistit, k jakému způsobu vzdělávání by pedagogové vzhledem k popsaným projevům žáka přistoupili a prozkoumat potenciální vliv dalších proměnných na rozhodnutí učitelů o charakteristikách podstatných pro vzdělávání žáka.
Ve studii s názvem Nadání a osobnost přináší David Macek přehled vybraných výzkumů, zabývajících se tématem studia osobnosti nadaných žáků. Nabízí rovněž praktické implikace pro jejich identifikaci.
Vážení příznivci Světa nadání, věříme, že i v tomto čísle najdete nové podněty a inspiraci.
Za celou redakci přeji vše dobré,
Šárka Portešová