Informační text NPI Praha_SPN 2023
Systém podpory nadání a péče o nadané
Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR) jako přímo řízená organizace MŠMT zabezpečuje prostřednictvím krajských koordinátorů podpory nadání podporu školám a školským zařízením v oblasti podpory nadání a péči o nadané/mimořádně nadané děti, žáky, studenty.
O podporu školám a institucím v krajích se starají krajští koordinátoři podpory nadání, kteří organizují činnost dvou krajských sítí, krajskou síť podpory nadání, která sdružuje organizace zabývající se podporou nadání a krajskou koordinační síť, kde jsou zařazeny instituce, které se podílejí na tvorbě politiky podpory nadání.
Na základě zkušeností NPI ČR, krajského pracoviště Praha a střední Čechy s touto problematikou doporučujeme:
- Navštívit naše webové stránky https://www.talentovani.cz/ , kde zejména upozorňujeme na záložky:
- Krajská síť podpory nadání, kde naleznete kontakty na krajské koordinátory a instituce zapojené do krajských sítí.
- Nabídku pedagogům a školám – vzdělávací a konzultační možnosti, DVPP, spolupráce a síťování a další užitečné informace
- Přehled soutěží, které vyhlašuje MŠMT a organizuje NPI ČR
- Portál obsahuje základní informace i pro další odbornou veřejnost, ale také pro rodiče, včetně vhodných materiálů
- Zpřístupněné metodické materiály jsou určeny pro různé stupně vzdělávání, přičemž je zahrnuto i mimoškolní – zájmové či neformální vzdělávání, případně volnočasové aktivity se vzdělávacím obsahem
- Publikace k tématu podpory nadání
- Projektové aktivity přinesly další podporu, např. projekt Podpora společného vzdělávání v praxi (APIV B) na webu Zapojme všechny.
- Řadu informací naleznete také na metodickém portálu RVP.
Příklady webinářů k tématu podpory nadání:
-
- On-line program Jak systematicky podporovat nadání na škole. Dostupný je na webu v programové nabídce zde
- APIV A: Péče o nadání v běžné škole, zde
- Podpůrná opatření pro nadané a mimořádně nadané žáky, zde
- Jak pracovat s nadanými žáky (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), zde, k tomu odkaz na prezentaci, zde
- Výhody a nevýhody online výuky z pohledu nadaných žáků (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), odkaz na prezentaci, zde
- Dyslexie a rozumové nadání – názorně a prakticky (Ing. Dagmar Rýdlová) odkaz na prezentaci a záznam https://webinare.rvp.cz/webinar/597
- Dyslexie a rozumové nadání (Ing. Dagmar Rýdlová), odkaz na prezentaci a záznam zde
- Děti s dyslexií a výuka angličtiny na 1. stupni, na 2. stupni (Ing. Dagmar Rýdlová), odkaz na prezentaci a záznam zde
Virtuální hospitace:
-
- Virtuální hospitace ZŠ nám. Curieových, Praha – PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků na Základní škole nám. Curieových, Praha 1. Podívejte se, jak se žáci 2. ročníku pod vedením PaedDr. Ivety Stehlíkové Bassyové „poprali“ s projektem na téma Vznik Československa, zde
- Virtuální hospitace ZŠ Hálkova – Mgr. Lenka Baše. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků a žáků s dvojí výjimečností na Fakultní základní škole Olomouc, Hálkova 4, zde.
- Virtuální hospitace MŠ Varenská, Ostrava – Mgr. Stanislava Korcová. Cílem videohospitace je ukázat, jakým způsobem lze v mateřské škole pracovat s nadanými a mimořádně nadanými dětmi. Ukázka z Mateřské školy Varenska v Ostravě je zaměřená na podporu rozvoje nadaných dětí. V průběhu dopoledních činností jsou ukázány situace, ve kterých učitelka uplatňuje základní principy práce s nadanými dětmi, zde.
Strategické dokumenty, relevantní legislativa:
- Jak na pedagogickou intervenci po novele Vyhlášky č. 27/2016 Sb., zde
- Tematická zpráva ČŠI Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách zde
Činnost krajské sítě:
- Zaměřujeme se zejména na podporu škol, na síťování a na rozvíjení synergií
- Organizujeme DVPP (aktuálně na základě poptávky z terénu, ideálně na zakázku pro konkrétní sbor/předmětový tým)
- Spolupracujeme s Pražským inovačním institutem (analýzy podpory nadání v kraji, realizace konferencí, mezinárodních stáží apod.) a řadou dalších partnerů
- Podporujeme realizaci stáží a intervizí za účelem rozvoje systémů podpory nadání na jednotlivých školách
Aktuální prioritní témata:
- Identifikace nadání, srov. testování Invenio (doc. Portešová - zde)
- Komunikace školy s rodiči
- Propojování formálního a neformálního vzdělávání v souvislosti s podporou nadání
- Žákovský mentoring
- Nastavování systémů podpory nadání
Vaše dotazy je připraven zodpovědět krajský koordinátor:
- PhDr. Lukáš Borovička, Ph.D. (lukas.borovicka@npi.cz, 777 472 447)