Informační text NPI Plzeň_SPN 2023 - Aktualizované
Systém podpory nadání a péče o nadané
Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR) jako přímo řízená organizace MŠMT zabezpečuje prostřednictvím krajských koordinátorů podpory nadání cílenou podporu školáma školským zařízením v oblasti podpory nadání a péči o nadané/mimořádně nadané.
Krátká videa ukazují práci Krajského koordinátora podpory nadání:
Priority Krajské sítě podpory nadání Plzeňského kraje na rok 2023:
- snažit se o maximální podporu pedagogů, kteří chtějí věnovat své úsilí rozvoji nadání u dětí (počínaje pedagogy mateřských škol) - t.j. umožnit žákům v Plzeňském kraji v co nejširším měřítku rozvíjet svůj potenciál
- podpořit další vzdělávání pedagogů, které bude zacíleno nejen na diagnostiku nadání, na to, jak nadání rozpoznat, ale i na konkrétní možnosti, příklady dobré praxe, jak nadaného rozvíjet
- zintenzivnit spolupráci v kraji – informovat se vzájemně o aktivitách nabízených nadaným napříč organizacemi
- síťování škol a institucí zabývajících se nadáním, aktivní sdílení informací o nadání a nadaných mezi institucemi.
- aktualizace a rozšiřování krajské sítě podpory nadání (KSPN)
- sdílení aktérů v kraji a předávání příkladů inspirativní praxe – zasedání Krajské koordinační skupiny (KKS)
- pomoc školám v nastavení školní koncepce podpory nadání
- organice vzdělávacích programů pro pedagogické pracovníky o s tematikou nadání, podpora aktivního sdílení znalostí a dovedností z oblasti péče o nadané
- organizace a zajištění stáží mezi školami
- V rámci Plzeňského kraje se do systému podpory nadání mimo jiné zapojily např. tyto instituce:
-
- Masarykova ZŠ Zruč-Senec, zde
- a další
- NPI ČR vytvořilo na téma nadání množství webinářů, jejich záznamy jsou pro zájemce k dispozici na:
-
- Podpůrná opatření pro nadané a mimořádně nadané žáky, zde
- Jak pracovat s nadanými žáky (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), zde, k tomu odkaz na prezentaci, zde
- Výhody a nevýhody online výuky z pohledu nadaných žáků (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), odkaz na prezentaci, zde
- Dyslexie a rozumové nadání – názorně a prakticky (Ing. Dagmar Rýdlová) odkaz na prezentaci a záznam https://webinare.rvp.cz/webinar/597
- Dyslexie a rozumové nadání (Ing. Dagmar Rýdlová), odkaz na prezentaci a záznam zde
- Děti s dyslexií a výuka angličtiny na 1. stupni, na 2. stupni (Ing. Dagmar Rýdlová), odkaz na prezentaci a záznam zde
- Inspirace v časopisu pro zážitkovou pedagogiku a neformální vzdělávání Gymnasion SOUTĚŽ – zde, OSOBNOST - zde
- Virtuální hospitace:
- Virtuální hospitace 1. st. ZŠ – Mgr. Alena Nováková, ZŠ Křídlovická, Brno, zde
- Virtuální hospitace 2. st. ZŠ – nastavení systému podpory nadání na ZŠ Čapkova, Klatovy, zde
- Virtuální hospitace ZŠ nám. Curieových, Praha – PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků na Základní škole nám. Curieových, Praha 1. Podívejte se, jak se žáci 2. ročníku pod vedením PaedDr. Ivety Stehlíkové Bassyové „poprali“ s projektem na téma Vznik Československa, zde
- Virtuální hospitace ZŠ Hálkova – Mgr. Lenka Baše. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků a žáků s dvojí výjimečností na Fakultní základní škole Olomouc, Hálkova 4, zde.
- Virtuální hospitace MŠ Varenská, Ostrava – Mgr. Stanislava Korcová. Cílem videohospitace je ukázat, jakým způsobem lze v mateřské škole pracovat s nadanými a mimořádně nadanými dětmi. Ukázka z Mateřské školy Varenska v Ostravě je zaměřená na podporu rozvoje nadaných dětí. V průběhu dopoledních činností jsou ukázány situace, ve kterých učitelka uplatňuje základní principy práce s nadanými dětmi, zde.
- Video ze třídy paní PhDr. Aleny Novákové – prezentace práce s nadanými žáky v diferencované třídě: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1098260856-kvarteto/422235100111001/
- Zdeňka Chocholoušková Studio 6: Jak pracovat s nadanými žáky?
- Podcasty:
-
- Zdeňka Chocholoušková: Jak nejlépe podporovat nadané děti?
- Nadání a handicap. Svůj život s dvojí výjimečností sdílí v novém podcastu studentka Jana
- Nadání k (po)hledání aneb práce s nadanými a talentovanými dětmi v prostoru běžné ZŠ. Je práce s nadanými a talentovanými dětmi v běžné základní škole v silách pedagogického sboru? Jak probíhá identifikace nadaných dětí v praxi? Očima ředitele Karla Minaříka ze ZŠ Partyzánská v České Lípě zde: Očima ředitele #4: O práci s nadanými a talentovanými dětmi s Karlem Minaříkem, ředitelem ZŠ Partyzánská v České Lípě – ProjektSYPO | Podcast ve Spotify
- Články:
- Práce s nadanými žáky (Z. Chocholoušková), zde
- Webové stránky https://www.talentovani.cz/ , kde zejména upozorňujeme na záložky:
-
- Krajskou síť podpory nadání, včetně kontaktu na krajskou koordinátorku pro Plzeňský kraj
- Nabídku pedagogům a školám – vzdělávací a konzultační možnosti, DVPP, spolupráce a síťování a další užitečné informace
- Přehled soutěží, které vyhlašuje MŠMT a organizuje NPI ČR
-
- Portál obsahuje základní informace i pro další odbornou veřejnost, ale také pro rodiče, včetně vhodných materiálů
- Zpřístupněné metodické materiály jsou určeny pro různé stupně vzdělávání, přičemž je zahrnuto i mimoškolní – zájmové či neformální vzdělávání, případně volnočasové aktivity se vzdělávacím obsahem
- Publikace k tématu podpory nadání
- Portál věnovaný žákům a studentům, který obsahuje vhodné aktivity, tipy na odborné texty, stipendijní možnosti aj.
- Informační blok „Nadání a nadaní“
- Projektové aktivity přinesly další podporu, např. projekt Podpora společného vzdělávání v praxi (APIV B
- https://zapojmevsechny.cz/kategorie/detail/nadani
- (https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/nadany-zak-s-dyslexii-jak-s-nim-pracovat)
-
- Nejen k tématu hodnocení žáků se SVP a žáků nadaných při distanční výuce jsou věnovány informace ZDE
- NPI ČR vydává recenzovaný odborný časopis Svět nadání
- Dotazy k tématu nadání směrujte na Konzultační centrum
- Doporučení, inspirace a náměty pro sestavování IVP a PLPP
- Na co bychom Vás rádi upozornili:
-
- Jak na pedagogickou intervenci po novele Vyhlášky č. 27/2016 Sb., zde
- Tematická zpráva ČŠI Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách zde
- Metodika: Jak předcházet nevhodnému nálepkování žáků: Metodické materiály (talentovani.cz)
- Užitečné odkazy
- Europass
- Digitální a technická laboratoř (DATEL): YouTube kanál s praktickými videi k rozvoji digitálních dovedností
- NPI ČR/MŠMT: portál věnovaný revizím RVP ZV
- NPI ČR: YouTube kanál věnovaný vzdělávání dospělých
- Talnet
- 2. pololetí 2023 – akce v našem kraji
-
- Kulatý stůl – rozvoj podpory nadání na SŠ v Plzeňském kraji (ZDARMA), Krajský úřad Plzeňského kraje, Škroupova 18, 6. 10. 2023, přihlášení zde
- Nadaný žák v 1. třídě ZŠ, Mgr. Bc. Pavla Jedličková, 10. 10. 2023, NPI Plzeň, Čermákova 18, přihlášení zde
- Setkání Krajské koordinační skupiny, 12. 10. 2023, NPI Plzeň
- Vyhledávání, identifikace a nominace dětí s vysokým potenciálem a nadaných v MŠ, Bc. Marie Čermáková, 27. 10. 2023, NPI Plzeň, Čermákova 18, přihlášení zde
-
- Poznejte potenciál (nejen) nadaných žáků, Ing. Marek Pavlík, Ph.D., 16. 10. 2023, NPI Plzeň, Čermákova 18, přihlášení zde
- Akce na zakázku: Formativní hodnocení s ohledem na nadané žáky ZŠ, Mgr. Daniel Janata, 16. 11. 2023, Masarykova ZŠ Zruč-Senec
Národní pedagogický institut České republiky, krajské pracoviště Plzeň, Čermákova 18, 301 00 Plzeň
Mgr. Helena Marie Adjal, 770 143 702, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.