Číslo 1, ročník X, 2021
Editorial
Okno do zahraničí
- Předvídatelné krize nadaného žáka (Amy Clements Blackburnová, Deborah B. Ericksonová)
Odborná sekce
- Možnosti dlouhodobé pedagogické intervence pro rozvoj metakognice nadaných i běžných žáků (Šárka Portešová, Marcel Veenman)
Studentská sekce
- Specifics of Communication Between Teacher and Parent of Gifted Pupils in Relation to Type of School (Petr Lukeš)
Editorial
Vážené čtenářky, vážení čtenáři Světa nadání,
je léto a s ním i nové číslo Světa nadání. V úvodním reprintu se tentokrát zaměříme na specifické krize, které lze z vývojového hlediska u nadaných žáků s větší mírou pravděpodobnosti očekávat. Domníváme se, že tento příspěvek autorek A. C. Blackburnové a D. B. Ericksonové s názvem: Předvídatelné krize pomůže mnohým odborníkům, zejména psychologům a pedagogům lépe pochopit chování a prožívání jejich nadaných klientů a klientek, studentů a studentek a efektivněji zacílit strategii pomoci. Příspěvek mapuje z vývojového hlediska svým způsobem typické a předvídatelné krize. Pokud budeme schopni v pozici odborníků a rodičů tyto krize předjímat, bude možné nadaným žákům lépe a efektivně pomoci rozvíjet adaptační dovednosti nutné pro zvládání každého dalšího emočního a sociálního vývojového přechodu.
Další studií je výzkumný příspěvek Šárky Portešové, Marcela Veenmana s názvem: Možnosti dlouhodobé pedagogické intervence pro rozvoj metakognice nadaných i běžných žáků. Cílem realizovaného dlouhodobého výzkumu bylo ověřit možnost dlouhodobé pedagogické intervence na podporu a rozvoj metakognice. Vzhledem k tomu, že se v posledních letech dostává právě metakognice do centra pozornosti v souvislosti se systematickým rozvojem schopností nadaných studentů ve škole, domníváme se, že mnohé pedagogy může zmíněný postup tréningu pedagogů i ověřování efektivity této intervence inspirovat pro vlastní práci s nadanými žáky.
Studentský příspěvek Petra Lukeše s názvem Specifics of communication between teacher and parent of gifted pupils in relation to type of school , prezentuje výzkum zabývající se specifiky komunikace mezi pedagogem a nadaným žákem. Mapuje rovněž efekty různých typů škol na samotný vznik specifických zkušeností s komunikací nadanými žáky a rodiči.
Vážené čtenářky a čtenáři, přejeme Vám pěkné čtení.
Za redakci,
Šárka Portešová