Číslo 1, ročník III., 2014
Editorial
Okno do zahraničí
- Rodící se koncepce nadání (Ellis Paul Torrance)
Odborná sekce
- Základní informační zdroje a portály o problematice nadaných v ČR (Lenka Hříbková)
Studentská odborná sekce
- Přehled českých a zahraničních posuzovacích škál pro identifikaci nadání u dětí předškolního a školního věku (Michal Jabůrek)
- K vývoji hudebního zájmu a nadání (Hana Studená)
Editorial
Vážené čtenářky a čtenáři,
jsem velmi ráda, že nové číslo časopisu, které máte před sebou, otevírá zcela nové obzory, do kterých jsme doposud neměli možnost nahlédnout.
Překlad úvodní kapitoly z knihy slavného amerického psychologa Paula Torranceho (z roku 1965), s názvem „Emerging Concepts of Giftedness” nastoluje témata a otázky, jež jsou stále aktuální a na které jsme doposud, dle mého názoru, nenašli dokonalé odpovědi. Upozorňuje nás například na terminologické nejednoznačnosti a rizika spojená s úzce vymezeným konceptem nadání, poukazuje na rozmanitost schopností, i na důležité vývojové aspekty, které není možné při úvahách o talentech opomíjet.
Příspěvek Lenky Hříbkové přináší čtenářům podrobný přehled o odborných organizacích, výzkumných i prakticky zaměřených projektech, které se tématem nadání v České republice zabývají. Jsme velmi rádi, že zajímavých a smysluplných projektů u nás v posledních letech přibylo. Na druhou stranu si uvědomujeme, že tento přehled není ani konečný, ani neměnný. Velmi rádi jej budeme společně s Vámi dále rozvíjet a aktualizovat. Uvítáme proto nové odkazy a podněty, o které by bylo možné stávající přehled průběžně obohacovat.
Studentské příspěvky nás zavedou do dvou různých oblastí. Michal Jabůrek přináší přehled našich a zahraničních škál, které slouží pro vyhledávání nadaných žáků a studentů. Tyto nástroje jsou v zahraničí hojně využívány, jelikož jsou velmi vhodným doplňkem ke standardně užívaným diagnostickým metodám. Jejich potenciál lze však využít také během tzv. screeningu, tedy plošného vyhledávání nadaných žáků, zejména ve školním prostředí, ale i v rodině nebo v zájmových aktivitách. O některých těchto škálách jsme vás již v minulém čísle informovali, některé jsou dokonce u nás již dostupné, další jsou teprve ve fázi příprav.
Výzkum Hany Studené nám otevírá nové téma hudebního nadání. Upozorňuje na rozmanitost v trajektoriích hudebního vývoje např. v odlišném věku, kdy respondenti započali svojí hudební činnost, v sociálních vlivech, které hrály důležitou úlohu při rozvoji jejich hudebního zájmu a nadání. Jistě mnohé z nás povede k úvahám o tom, zda a jaké jsou specifické vývojové trajektorie pro různé druhy nadání.
Vážené čtenářky a čtenáři, velmi si ceníme Vaší přízně. Těšíme se na další zajímavé texty, na Vaše zkušenosti, ale i aktuality ze světa nadání a nadaných.
Uzávěrka dalšího čísla je 30.11.2014.
Pěkné letní dny,
Šárka Portešová