Číslo 1, ročník II., 2013
Editorial
Okno do zahraničí
- Emoční vývoj nadaných a talentovaných (Joan Freeman)
Odborná sekce
- Matematické nadání - přehledová studie (Dagmar Malinová)
Studentská odborná sekce
- Metóda mentoring pri edukácii nadaných žiakov - výzkumná studie (Mária Holečková)
- Postoje českých učitelů k akceleraci - výzkumná studie (Hana Hanzlíková)
Editorial
Milé čtenářky, milí čtenáři,
máte před sebou nové číslo časopisu Svět nadaní. Tentokrát pokrývá široké spektrum velmi různorodých příspěvků, ve kterých si každý to své blízké téma určitě najde.
Jsme velmi rádi, že se nám podařilo získat souhlas s překladem a publikováním zásadního konferenčního příspěvku z roku 2008, s názvem Emoční vývoj nadaných a talentovaných, předneseného přední britskou vývojovou psycholožkou, spoluzakladatelkou Evropské společnosti pro mimořádné schopnosti (ECHA), profesorkou Joan Freemanovou. V příspěvku, který jsme pro náš časopis vybrali, poukazuje autorka mimo jiné na výsledky svého monumentálního longitudinálního výzkumu, započatého již v 70. letech minulého století, zaměřeného na sociální a emociální aspekty nadání. Prof. Freemanová zjistila, že mimořádné nadání v dětském věku není samo o sobě zdrojem emočních či jiných problémů, stává se však určitým rizikem vzniku těchto obtíží tehdy, když jsou normální podmínky vývoje dítěte různými vlivy narušeny. Výsledky výzkumu profesorky Freemanové jsou celosvětově velmi často citovány. Pomohly totiž bourat hluboce zakořeněný mýtus o přímočarém vztahu mezi nadáním a sociální či emoční maladaptací, zejména v dětském věku.
Redakce časopisu si rovněž velmi cení skutečnosti, že paní profesorka Freemanová poskytla čtenářům našeho periodika i osobní komentář k tomuto konferenčnímu referátu, který celé téma i sdělení zasazuje do širších souvislostí a zejména do současnosti.
Následující příspěvek Dagmar Malinové se nazývá Matematické nadání. Jedná se o přehledovou studii, která povede čtenáře k zamyšlení o tom, jaké specifické poznávací schopnosti, jaké dimenze inteligence a charakteristiky jsou nadprůměrně rozvinuty u matematicky nadaných dětí. Jde o aktuální téma, přesahující až k otázkám, jak lépe či vhodněji matematicky nadané děti identifikovat.
Studentské příspěvky tentokrát jistě zaujmou všechny čtenáře, kteří sledují různé způsoby a možnosti vzdělávání nadaných žáků. Maria Holečková představuje problematiku mentoringu ve studii nazvané Metóda mentoring při edukácii nadaných žiakov. Autorka ve své výzkumné studii sleduje i otázku cílů, možností a významu této metody pro rozvoj nadaných žáků a rovněž se zabývá preferencemi zájmových oblastí, které si nadaní při této formě vzdělávání volí.
Hana Hanzlíková se zabývá postoji českých učitelů k akceleraci vzdělávání nadaných žáků. V empirické studii s názvem Postoje českých učitelů k akceleraci a akcelerovaným nadaným žákům základních škol, zkoumá autorka postoje pedagogů k sociální izolaci, k sociálním kompetencím, školní motivaci a k emočním problémům nadaných po realizované akceleraci. Jsme rádi, že se i toto téma mezi našimi příspěvky objevilo. Význam akcelerace pro kognitivní a zejména sociální a emoční adaptaci žáků je totiž v zahraničí dlouhodobě zkoumané téma. Navíc jde o problematiku, která vzbuzuje mezi odborníky i laiky častou, mnohdy značně kontroverzní, diskusi. Je tedy docela možné, že i některého z Vás, čtenářů našeho časopisu, toto téma osloví natolik, že se s námi o svoji zkušenost ve formě časopiseckého příspěvku podělíte. Nebo nám pomůžete otevřít jinou oblast Světa nadání? Uzávěrka příštího čísla je 31.10. 2013. Už se teď se na Vaše příspěvky těšíme!
Krásné léto, plné pohody, klidu, odpočinku a zážitků podněcujících fantazii a nové originální nápady či myšlenky přeje za redakci časopisu,
Šárka Portešová