Číslo 1, ročník IV., 2015
Editorial
Okno do zahraničí
- Úloha učitele nadaných a tvořivých dětí (Joan B. Nelson a Donald L. Cleland)
Odborná sekce
- Lexikální původ, význam a synonyma slova nadání (Jana M. Havigerová)
Případy a sdělení z praxe
- Práce s nadanými žáky na ZŠ náměstí Curieových (Radka Marešová)
Editorial
Vážené čtenářky a čtenáři,
máme tu babí léto, a tak věřím, že si najdete pěkné volné chvíle, které strávíte s novým číslem našeho časopisu. Máme pro Vás pestrou skladbu příspěvků, každý z nich tentokrát tzv. z jiného soudku.
Při hledání zajímavého reprintu zahraniční studie jsme zalovili hlouběji v prakticky orientovaných vodách. Článek s názvem: Úloha učitele nadaných a tvořivých dětí autorů Joan B. Nelsonové a Donalda L. Clelanda z roku 1971 se snaží odpovědět na otázku, kterou jste si možná sami už dříve několikrát položili: tedy - jaký by měl být učitel nadaných žáků? A jaká je jeho hlavní role ve vzdělávání chytrých žáků? Než se ponoříte do čtení této studie, zkuste chvíli uvažovat nad tím, které vlastnosti, schopnosti a dovednosti by podle Vás, Vaší praxe a zkušenosti měl mít učitel nadaných dětí? A až si přečtete celou studii, zkuste se zamyslet nad tím, jak moc a v čem se Vaše představa liší nebo naopak shoduje s prezentovanými poznatky studie? Pokud byste chtěli na toto téma diskutovat, pošlete nám Vaši úvahu nebo komentář. Rádi se o ně podělíme i s ostatními čtenáři.
Další příspěvek nás zavede k terminologickým východiskům našeho tématu. Otevřeme otázky spojené s vymezením výchozích pojmů jako je talent, nadání, genialita. Jak tyto pojmy používáme? Jak je užíváme v hovorové řeči a jak v odborných studiích? Stejně nebo spíše odlišně? A kde se tyto pojmy vlastně poprvé objevily? Na tyto a mnohé další otázky naleznete odpověď v zajímavém příspěvku Jany M. Havigerové, s názvem: Lexikální původ, význam a synonyma pojmu nadání.
V tomto čísle otevíráme poprvé rubriku označenou jako: Případy a sdělení z praxe. Radka Marešová, psycholožka ze základní školy na náměstí Curierových v Praze, popsala způsob vzdělávání nadaných žáků ve škole, kde působí. Pro mnohé z Vás, pokud jste ředitelé nebo učitelé, bude jistě tento systém vzdělávání inspirativní. Rádi bychom do této rubriky postupně zařazovali i další příspěvky, víme totiž, že se mnozí nadaným žákům ve svých školách intenzivně věnujete, jen se o tom občas málo ví. A to je velká škoda. Pokud připravujete nebo máte v úmyslu napsat příspěvek do této rubriky, sledujte prosím pokyny pro autory: http://talentovani.cz/pokyny-pro-autory. U této rubriky najdete nově klíčové body, které Vám pomohou text lépe strukturovat.
Už se na Vaše příspěvky těším. Uzávěrka dalšího čísla je 31. 10. 2015.
Příjemné dny ve světě nadání přeje,
Šárka Portešová