Naše škola se od roku 2022 začala systematicky věnovat podpoře nadaných a bystrých žáků od prvních ročníků:
- Vypracovali jsme Plán péče o nadané a mimořádně nadané žáky 2022/2024.
- Koordinátor nadání seznámil s tímto plánem a způsoby podpory pedagogy ve škole na poradách.
- Prvotní vyhledávání proběhlo na základě učitelských a rodičovských nominací.
- Od roku 2023 probíhá diagnostika metodou NOMI v prvních třídách.
- Od roku 2023 také koordinátor nadání v ZŠ na schůzce s koordinátorem nadání v MŠ získal informace o žácích, kteří již byli vedeni v mateřské škole jako nadaní.
- Koordinátor vedl s pedagogy také individuální diskuse o možnostech podpory nadaných žáků, aby stále nedostávali pouze kvantitativní plnění téhož úkolu, nýbrž aby se kvalitativně posunuli.
- Na sdílený disk vložil koordinátor materiály pro podporu vzdělávání těchto dětí ve třídě v rámci 1. – 5. ročníku (podle předmětů), postupně přidal také složku pro II. stupeň. Materiály neustále doplňuje a rozšiřuje portfolio.
- Informováni byli také zákonní zástupci všech žáků školy přes sdružení rodičů školy. Koordinátor nadání hovoří také s rodiči, kteří projeví zájem na individuálních schůzkách.
- Plán péče jsme vyvěsili na stránky školy do sekce škola – práce s nadanými žáky.
- Tandemová výuka podporující nadané žáky začala v prvních třídách, v letošním roce po dobrých zkušenostech byla posunuta také do druhých tříd na I. stupni a devátých ročníků II. stupně.
- Škola umožňuje žákům po výuce rozvíjet své nadání a podpořit jejich aktivity na půdě školy po výuce. Aktivity zajišťují organizace věnující se mimoškolním aktivitám. Podpora tělesně-pohybové inteligence (ZUŠ, moderní tanec, sportovní kluby), přírodovědné inteligence (pokusy pro děti), matematicko-logické a prostorové inteligence (šachy), hudební inteligence (ZUŠ).
- Na základě práce koordinátora nadání v tandemové výuce, dohodě s třídními učiteli a zákonnými zástupci dětí, bylo potvrzeno nadání pedagogicko-psychologickou poradnou u několika nominovaných žáků.
- Škola se účastní a sama také pořádá soutěže pro žáky (recitační soutěž, soutěž ve skládání Rubikovy kostky, soutěž ve skládání puzzle, talentovou soutěž, matematické, chemické, jazykové, sportovní soutěže). Pravidelně a dlouhodobě podporuje technickou výchovu žáků ve výuce (práce s roboty, 3D pery, 3D skenery a tiskárnu).
- Koordinátor nadání se pravidelně účastní schůzek Kulatý stůl, pořádaných NPI, schůzek organizace Z.A.D.E.K., která se věnuje sdílenízkušeností koordinátorů nadání, vedl webinář na téma nadaných žáků (pod organizací Služba škole ČR a Institut postgraduálních studií).
- Příklad dobré praxe: Puzzliáda žáků prvních tříd a předškoláků MŠ, se kterou škola spolupracuje. Soutěž začala výběrem finalistů v ZŠ a MŠ. Finálová soutěž proběhla v základní škole. Byla na tři kola, děti skládaly postupně tři různá puzzle (60 dílků) na čas. Výsledný celkový nejkratší čas byl vítězný. Rozdíly byly opravdu jen minimální. Odezva byla kladná.
- Škola spolupracuje s mateřskou školou, která se také věnuje vyhledávání a podpoře nadaných dětí. Koordinátoři nadání se scházejí, sdílejí zkušenosti, plánují společné aktivity.