Základní údaje o činnosti
Cílové skupiny, se kterými talentcentrum pracuje: předškolní děti,nadané děti předškolního a mladšího školního věku, rodiče, pedagogové, studenti oboru Speciální pedagogika nebo Učitelství pro MŠ
Rozsah působnosti: místní, regionální
Typ talentcentra: vzdělávací, poradenské, informační, koordinační
Zaměření oborové: předškolní vzdělávání nadaných dětí
Typy aktivit či služeb, které talentcentrum poskytuje:
-vyhledávání nadaných dětí v MŠ formou pravidelného screeningu
-spolupráce s rodiči, s pedagogy mateřských škol při identifikaci nadání v PPP- poradenství
-spolupráce s PPP při identifikaci nadání u předškolních dětí- podklad pro vyšetření v PPP
-vytváření kvalitních vzdělávacích podmínek pro nadané děti v MŠ
-poradenství pro pedagogy MŠ - jak pracovat s nadaným dítětem
-poradenství pro rodiče nadaných dětí
-integrace nadaných dětí v běžných MŠ
-vytváření individuálních vzdělávacích plánů pro nadané děti v MŠ
-koordinace práce pedagogů, kteří vzdělávají nadané děti v MŠ
-vzdělávání pedagogů v oblasti péče o nadané děti
-informování veřejnosti o práci s nadanými na www stránkách organizace
-spolupráce se školními poradenskými pracovišti základních škol při vstupu nadaného dítěte do ZŠ
-pravidelné schůzky Klubu rodičů nadaných dětí- sdílení, -vzájemná podpora, diskuze s odborníky-
-vedení odborných praxí studentů učitelských oborů
-spolupráce s univerzitami na výzkumných projektech
-spolupráce s Klubem deskových her Deska
Podrobný popis činnosti
Podrobný popis činnosti a aktivit
V organizaci Mateřské školy Kopřivnice p.o. byl od roku 2005 realizován Projekt „Umíme si s nadáním poradit?". Cílem projektu bylo vyhledat nadané předškoláky a vytvořit pro ně vhodné vzdělávací podmínky v mateřských školách organizace.
Každoročně byl prováděn screening nadání s použitím posuzovací škály podle Lenky Hříbkové: „Posuzovací škála chování dětí předškolního věku „ ve spolupráci s PPP Nový Jičín. (Mgr. Marek Khýr, krajský koordinátor pro péči o nadané žáky ). Dětem, které vyšly z tohoto šetření jako „děti s předpokladem nadání" , byla doporučena návštěva PPP za účelem vyšetření a diagnostiky nadání. Návštěva PPP a předání výsledků vyšetření mateřské škole bylo a je plně v kompetenci rodičů dětí.
Ve školním roce 2012/ 2013 byla poprvé k identifikaci nadání použita identifikační metoda NOMI – pouze MŠ Jeřabinka. (Mgr. Alena Pokorná, speciální pedagog). Ve školním roce 2013/2014 byla tato metoda použita v MŠ Jeřabinka a v MŠ Česká (Mgr. Markéta Fišerová, speciální pedagog). Cílem použití této nové metody bylo ověřit její využitelnost pro všechny mateřské školy v organizaci, zjistit její časovou náročnost a proveditelnost v běžném režimu mateřských škol – učitelkami MŠ. Zkušební používání ukázalo vyšší časovou náročnost a komplikovanější vyhodnocování, což je nevýhodné zejména při tak vysokém počtu dětí (ve věkové skupině 5,0 až 6,0 let se jedná o skupinu přibližně 150 dětí). NOMI bude tedy používána speciálními pedagogy jako doplňková testová metoda.
V květnu 2014 byla organizaci Mateřské školy Kopřivnice p.o. nabídnuta spolupráce s Masarykovou Univerzitou Brno, která realizuje ověřování nové diagnostické metody pro identifikaci nadání v předškolním věku. Byli osloveni rodiče „ dětí s předpokladem nadání" podle posledního screeningového šetření z února 2014, aby se zúčastnili se svými dětmi výzkumu. Ze 13 nominovaných dětí se výzkumu zúčastnilo 9 dětí, další 3 děti se účastnily na základě nominace ze strany učitelek MŠ. S Masarykovou Univerzitou Brno nadále spolupracujeme a chceme se zapojit do ověřování nových diagnostických nástrojů.
V dubnu 2014 se rozvinula spolupráce také s Univerzitou Hradec Králové, která disponuje novou identifikační metodou pro vyhledávání nadaných předškoláků : „Škála charakteristik nadání- Characteristics of Giftedness Scale" (CGS). Jedná se o posuzovací škálu pro pedagogy, kteří pracují s dětmi ve věkové skupině 5,0 až 6,0 let. Tato posuzovací škála byla využita se souhlasem vedení organizace při novém screeningovém šetření při vyhledávání nadaných předškoláků v listopadu 2014. Učitelky byly pro její používání proškoleny týmem speciálních pedagogů.
Nový projekt „PODPORUJEME NADANÉ DĚTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE" navazuje na předcházející „Umíme si s nadáním poradit?" a svou aktivitu zaměří nejen na vyhledávání nadaných předškoláků, ale také na zkvalitnění jejich vzdělávacích podmínek v mateřských školách organizace.
Ve školním roce 2015/16 bude realizováno vzdělávání pro pedagogy MŠ v oblasti péče o nadané děti. Nadále budou probíhat schůzky Klubu rodičů nadaných dětí, které si kladou za cíl vzájemné sdílení, podporu, pomoc, poradenství, diskuzi s odborníky. Usilujeme také o dovybavení tříd, ve kterých se vzdělávají nadané děti, novými pomůckami. V tomto směru jsme oslovili zřizovatele MŠ město Kopřivnice, aby péče o nadané byla zahrnuta do MAP (zatím probíhá přípravná fáze projektu).
Pravidelně realizujeme v mateřské škole Klub deskových her.
Realizační tým a externí spolupracovníci podílející se na pravidelné činnosti talentcentra
Mgr. Alena Pokorná, speciální pedagog, učitelka MŠ - vzdělávání nadaných dětí v MŠ, poradenství pro rodiče i pedagogy, lektorská činnost, mentoring, vytváření projektů, spolupráce s univerzitami, s PPP, s SPC, s poradenskými pracovišti škol a školských zařízení, koordinování projektů.
Mgr. Markéta Fišerová, speciální pedagog, učitelka MŠ - vzdělávání nadaných dětí v MŠ, poradenství pro rodiče i pedagogy, lektorská činnost, mentoring, spolupráce s PPP, SPC a s dalšími odborníky, vytváření projektů, koordinování projektů.
Zdeňka Krišková, ředitelka organizace Mateřské školy Kopřivnice p.o.- vedení organizace, řízení realizace projektů.
Bc. Věra Hanzlíková, vedoucí učitelka MŠ Jeřabinka, Kopřivnice- členka realizačního týmu projektů.
Bc. Hana Borosová, vedoucí učitelka MŠ Krátká, Kopřivnice- členka realizačního týmu projektů.
Popis odbornosti a kompetencí realizačního týmu a dalších zdrojů, které je talentcentrum schopno zajistit
Vzdělávání nadaných dětí, jejich integrace v běžné MŠ, identifikace nadání, spolupráce s PPP, SPC, s dalšímy odborníky, vytváření IVP pro nadané děti, poradenství pro rodiče a ostatní pedagogy, realizace vzdělávání pro pedagogy v oboru péče o nadané děti, odborné přednášky k tématu nadání pro rodiče a širokou veřejnost, lektorské aktivity, mentoring.
Spolupráce s dalšími subjekty a jednotlivci
Spolupráce s SPC, s PPP, s MUNI Brno, Univerzita Hradec Králové, Ostravská Univerzita, STaN, základní školy v regionu, mateřské školy v regionu, Klub deskových her Deska.
Dosažené úspěchy a ocenění práce s talenty
Referenční osoby
Referenčními osobami mohou být rodiče nadaných dětí, které se u nás vzdělávají.
Finanční náročnost účasti cílových skupin
Veškerá činnost byla doposud nadaným dětem i jejich rodičům, ostatním pedagogům poskytována zcela bezplatně.
Klub deskových her je zpoplatněn částkou 10,-Kč na osobu na jedno setkání, které proběhne přibližně 5x ročně. Částka je použita na opravu a doplnění zásobníku deskových her.