Jak v praxi vyučovat psaní argumentačních esejí
Seminář provede účastníky procesem vzniku textu od hledání motivace a témat, přes překonávání překážek během psaní až k výsledné podobě eseje. Účastníci si budou v modelových situacích moci prakticky vyzkoušet nejrůznější metody a přístupy, které vedou studenty a pomáhají jim v jednotlivých fázích vzniku textu, či různé způsoby poskytování zpětné vazby. Metody a přístupy jednak vychází z principů vzdělávacího programu kritického myšlení (Reading and Writting to Critical Thinking), jednak jsou podmíněné pedagogickými cíli výuky mateřského jazyka a literatury v západním systému vzdělávání (IBDP, IGCSE); v nejobecnější rovině se jedná o výukové cíle shrnuté v tzv. IB Learning Profile a mimo jiné ukazují možnosti propojení výuky slohu, literární historie a literární interpretace.
Během semináře je kladen důraz zejména na předávání praktických příkladů a sdílení zkušeností, a proto budou nedílnou součástí programu také ukázky prací studentů a ukázky hodnocení studentských esejí.
Témata semináře: jak studenty k psaní esejí motivovat; jak efektivně zadávat argumentační eseje a vést studenty k samostatnému hledání témat pro esej; metody a přístupy rozvíjející u studentů schopnost pádně argumentovat a vytvářet soudržné, výstižné a přesvědčivé texty; funkce zpětné vazby a jak ji efektivně poskytovat, různé způsoby poskytování zpětné vazby; jak hodnotit argumentační esej.
Použité metody: diskuse, sdílení zkušeností, modelové situace, individuální konzultace, přednáška.